Studenten är över

Nu är då studentveckan absolut över och ett relativt lugn har lagt sig över Tingsholmsgymnasiet. Till studenternas ära kan ni härmed få träna på studentsången på det påhittade språket transpiranto. Denna version gjordes redan år 1930 och publicerades då i humortidningen Grönköpings veckoblad, med A-L-F-R-D V-S-T-L-N-D (=Nils Hasselskog, 1892-1936) som författare. Man hittar här ord som lånats från latin, franska, slangsvenska och mycket annat.

Kantom studjosi extrebon sjur´
lassom galeja in spring juvenar!
Nock funkar kordan kum san bravur,
kaj futura blondina üst var.
Nolla furiiin va psykosan sit,
esperan v´ami, promissan va kredit,
kum voj knopa bandage in plantage,
kvo dulkissan diploma florit, kvo dulkissan diploma florit.Holjah!


Denna dag är det Lämna Facebook-dagen även om jag personl,igen inte tror att det får ett så pass stort genomslag. Protesterna mot Facebook och problemet med integriteten (hur mycket kan folk egentligen se av mina uppgifter och vad säljer Facebook vidare till andra aktörer? Själv stannar jag nog kvar, men jag vet flera som lämnat Facebook av olika anledningar. Jag är dock fortsatt försiktig med vad jag lägger upp i exempelvis bildväg, enligt den gamla principen att "det som kommer ut på Internet kommer aldrig tillbaka i sin helhet - alltid är det någonstans den finns kvar som kopia".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar