[Gästbloggare] Bokmässan 2010-09-25

Klockan var 09.57 när vår lilla grupp, Kerstin, Grace och jag, steg av tåget utanför Liseberg. De flesta skulle kunna tro att vi i lördags var på väg för att få en hissnande upplevelse åkandes i bergochdalbanorna, en hisnande upplevelse fick vi men inte i Liseberg utan i byggnaden mittemot där den årliga Bokmässan hölls!

Klockan 10.00 stod vi där utanför Garderoben (man vill ju inte bära runt på en väska full med paraplyn). Vi blickade in och såg ett feltal montrar, ALLA verkade vara där. Och när jag säger alla menar jag inte min släkt, utan 30 000 människor på ett och samma ställe! (Jag kände mig som en liten myra som samlade barr) Klockan 10.30 gick vi in efter lite knas med Kerstins biljett. Men det ordnade sig. Tack för att jag vann min! :D

En stor karta behöver stora planerare, stället är så ofantligt stort och det var massa saker man ville se innan man fick slöa ben och huvudvärk. Det bästa med bokmässan (förutom gratispennorna, godiset och heliumballongerna) var att man fick träffa sina förebilder, de flesta författare finns där för att sälja sina böcker. Vi mötte Kim M. Kimselius som bl.a. har skrivit Inkastaden. En av mina favoritböcker när jag var liten. Hon visade sig vara jättetrevlig, Grace fick en bok signerad och ombads rista ner lite kommentarer om den på Facebook efteråt.

Vi såg många andra kända författare fast det är en världslig sak att rabbla upp alla. Efter några timmar var våra kassar fler och benen tyngre. Och med lite varm choklad i magen gick vi runt lite till och sedan upp till våning två. Afrikatemat i år var spännande, dock var man så trött när man kom upp att man inte orkade engagera sig.


Dagen slutade med att jag investerat en julklapp till far min, Korsade Vägar, boken Tantvarning som jag fick signerad och Alice’s Adventures in Wonderland i antikt format och vackra bilder inuti, ett riktigt kap! Mina kompanjoner införskaffade även massor av böcker bl.a. Lilla Prinsen på franska, (ljudbok också), Gökboet, Muffinsboken och Theos Pompeji.

Klockan var tre när vi tryckte ut oss ur bygganden och begav oss hemåt med orden ”Välkommen till bokmässan den 22-25 september 2011” ringades i huvudet!

Gästbloggare: Sara Heinin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar