Romernas situation

Romerna diskrimineras alltmer i hela EU, även i Sverige är det tufft för denna grupp av ofta statslösa medborgare i EU. Utvisningar har skett från Frankrike, Tyskland och Sverige, bara för att nämna några av de mer uppmärksammade utvisningarna. Detta sker trots att romerna är EU-medborgare och därför har fri rörlighet inom EU. Staterna hänvisar till att tiggeri inte är acceptabelt (det är dock inte olagligt) eller att landets ordning och säkerhet är hotat.

Med anledning av detta vill vi gärna tipsa om Katarina Taikons (1932-1995) böcker som finns på flertalet bibliotek i kommunen - kanske kan hennes självbiografiska Katitzi-böckerna ge insikter i romernas liv. Böckerna gavs ursprungligen ut åren 1969-1980.

1 kommentar:

  1. De fanns pa mitt skolbibliotek nar jag gick pa mellanstadiet. Jag laste inte alla, men runt fem, skulle jag tro. Och de var fantastiskt bra! De borde tryckas igen, jag skulle vilja ha hela serien!

    Vet att den forsta boken gavs ut av En Bok For Alla, men resten!

    SvaraRadera