Serendipitet - spontant möte med en författare


Jag var i Malmö i måndags för att besöka 2010 års skolbibliotek. Självklart passade jag då också på att besöka SF-bokhandeln i närheten (en av Sveriges tre bästa bokhandlar för science fiction, fantasy och skräck). Jag bad om lite råd kring boktips för unga vuxna och den jag frågade började med att först prata om urban fantasy (alltså fantasy i modern miljö, oftast i städer) och jag kopplade självklart ämnet till boken Udda verklighet av Nene Ormes. Hennes svar är då "Det är jag" (se bilden här intill - ni kanske till och med hör dunsen av min haka när den slår emot golvet...). Så där står jag och pratar med författaren till en av Sveriges mest nyskapande böcker på sistone (och en av de snyggaste dessutom - boken ser ut som en DVD - vi har den i biblioteket på Science fiction & fantasy-avdelningen).

Hon hade helt klart många tips att ge och även om jag inte kan återge allt här vill jag gärna tipsa om följande (fler tips kommer i nästa vecka):

För er som gillar hårdkokta deckare
Hårdkokt deckare med övernaturliga inslag – en trollkarl i dagens Chicago - handlar Jim Butchers böcker om. Boken tillhör genren urban fantasy (en fantasy i modern stadsmiljö) och har blivit mycket omtalad. Med orden ”Magic - it can get a guy killed” får man direkt känslan av en hårdkokt deckare med tuffa män och jag rekommenderar därför boken främst till killar (men självklart är det många tjejer som gillar böckerna också). Definitivt ingen ungdomsroman – den är mycket tuffare än så! En hjälte som har sarkasm, hjärna, torr humor och som lever för sitt jobb.

Du hittar boken på Science fiction & fantasy, på B som i Butcher.

Betyg på boken: Amazons användare ger betyget 4,1 av 5


För er som läst om vampyrer och vill ha något nytt
Efter den stora trenden med vampyrer har serier om änglar och älvor tagit fart. Det här är en av de mest omtalade. Valiant av Holly Black är en bok om älvor i den moderna världen, med sensuella undertoner (mer så än Twilight) och den kan nog också ses som ganska mörk – man möter svek, alternativa livsstilar, drogberoende, förräderi och mycket mer, allt förstärkt med ett delvis rått språk och tonårsångest. Huvudpersonen är en 17-årig tjej som efter att ha hittat sin pojkvän i samma säng som sin mamma och därför rymmer iväg. I storstaden upptäcker hon en värld som hon aldrig tidigare sett. Många andra berättelser om älvor och änglar är mycket ljusare i sin berättelse, så det här är istället något för er som vill läsa något som biter mer än vampyrer. Boken fungerar för både tjejer och killar.

Du hittar boken på Science fiction & fantasy, på B som i Black.
Betyg på boken: Amazons användare ger betyget 4 av 5 (100 recensioner)

Serendipitet = "Den ursprungliga betydelsen av ordet var förmågan att ta tillvara upptäckter som man kommit över av en tillfällighet när man varit ute efter något annat, men idag avses ofta själva föremålet för upptäckten." (Källa: Wikipedia)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar