Game of thrones samt stickning för nördar


Många spännande nyheter på skönlitteraturhyllan. Här har vi den fjärde boken i Sagan om is och eld - Game of thrones - av George R.R. Martin som äntligen getts ut på svenska! När vi ändå pratar om Game of thrones måste jag rekommendera samlingsboken med de 6 första numren av den tecknade serien baserad på böckerna. För er som inte vill bli spoilade så kan jag väl säga att serietidningsboken motsvarar ungefär den första säsongen av TV-serien.

Sedan har vi ungdomsböckerna "Vad mina vänner inte vet", "Vad min flickvän inte vet" och "En sån där vidrig bok där mamman dör" som jag varmt rekommenderar. Sonya Sones har tagit världen med storm med sina böcker och både killar och tjejer läser den.

Den andra boken i sagan om Temeraire, Throne of Jade, är också en nyhet för oss. Den är inte direkt nyutgiven, och vi har den på svenska, men för er som läst den första boken i serien måste detta vara en efterlängtad bok. Bokserien utspelar sig i ett napolitanskt Frankrike där man har drakar som tämjda djur i krigsföringen. En alternativ syn på historiska händelser, således.


I faktahyllorna hittar vi dessa böcker. Jag kan rekommendera biografin om Nelson Mandela - perfekt för att förstå utvecklingen i Sydafrika de senaste 50 åren. 

Vi har också köpt en bok för alla er som stickar. I Knits for nerds hittar ni allt som behövs för att sticka prinsessan Leias frisyr, Uhuras minikjol eller actionkläderna hos diverse mangafigurer - allt för nörden i dig!

Boken Vad kostade det? är en mycket bra genomgång av vad saker och ting kostade under tidiga århundraden och vad man normalt tjänade i lön för de vanligaste arbeten. Jättebra för dig som släktforskar eller som skriver ett arbete inom historia och behöver mer fakta för att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar