Källförteckning på NE & Wikipedia-länkar - tips för projektarbetet


Om du använder många sidor från NE och Wikipedia som källa i ditt projektarbete så kommer här några tips från bibliotekarien på ett helt sjukt bra bibliotek:

Exempel 1 (NE): Om du använder flera uppslag ur NE:s nätupplaga och har hämtat dem ungefär vid samma tid (alltså att de vid samma datum såg likadana ut - oftast inget problem för NE, då det sällan uppdateras...) är mitt förslag att du gör så här:

  1. I källförteckningen (kap 5) listar du hela NE som en källa, i ordningen "Nationalencyklopedin (2012). [www] Hämtad 16 april 2012 från: http://www.ne.se". Läs mer i mitt dokument "Projektrapport_hur_du_använder_mallen" i kap 1.3.2 som du hittar i PA-rummet på Fronter (från nästa läsår är mitt dokument integrerat i handledningshäftet). 
  2. I fotnoten skriver du en nedkortad hänvisning till källförteckningen i likhet med Ottosson-referensen i mitt kapitel 1.3.3, men med "uppslagsord Informationshantering" (eller vad du nu hade för uppslagsord) istället för sidhänvisning. På detta sätt är det helt klart för läsaren hur man hittar till källan. 
Exempel 2 (Wikipedia): Om du använder flera uppslag ur Wikipedias nätupplaga så bör du tänka på att sidorna ofta uppdateras och därför kan innehålla olika information nästa gång man tittar. Mitt förslag är att du gör så här:

  1. I källförteckningen (kap 5) listar du hela Wikipedia som en källa, i ordningen "Wikipedia (2012). [www] Hämtad från: http://sv.wikipedia.org". Läs mer i mitt dokument "Projektrapport_hur_du_använder_mallen" i kap 1.3.2 som du hittar i PA-rummet på Fronter (från nästa läsår är mitt dokument integrerat i handledningshäftet). 
  2. Ta reda på den exakta adressen för den version av sidan du har läst genom att (1) klicka på fliken "Visa historik", (2) Högerklicka på det senaste datumet - kopiera länkadress.
  3. I fotnoten skriver du en nedkortad hänvisning till källförteckningen, med länken du precis letade fram istället för sidhänvisning (ex: "Wikipedia 2012-04-16, http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Informationskompetens&oldid=16109688". På detta sätt är det helt klart för läsaren hur man hittar till källan. 

Hänger du med på hur jag resonerar? Det är alltså bättre att renodla och förenkla källförteckningen så mycket som möjligt, så att inte den överflödas av exempelvis 50 NE-länkar. Är det bara en NE- eller Wikipediasida som du använder dig av, kan du titta på mitt kap 1.3.2 (under "Elektroniska källor").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar