Det bästa avsnittet i Doctor Who?

Jag vet inte hur många av er som läser detta som gillar Doctor Who, den brittiska TV-serien, helt klart inom science fictiongenren, som gått av och till sedan början av 1960-talet. Sedan 2005 görs den på ett riktigt bra sätt och det är denna mer nyare del av serien som jag följt slaviskt sedan dess start. Först på svensk TV och därefter främst via DVD-boxar, om jag inte haft möjlighet till att se BBC direkt. Läs mer på exempelvis Tardis index file om serien och dess mer eller mindre bra sidoserier. Lite kort kan man säga att serien handlar om en utomjordisk man, kallad "The Doctor" som har möjlighet aty resa i tid och rum. Med på sin resa tar han med sig en mänsklig partner men då han aldrig åldras nämnvärt så är det alltid partnern som så småningom får lämna av en eller annan anledning.

Det bästa avsnittet inom Doctor Who bör i min mening vara (och detta är inte alls kopplat till mitt yrke som bibliotekarie) dubbelavsnittet Silence in the library/Forest of the dead från den nya seriens fjärde säsong. Sluta läs här om ni inte vill ha spoilers.

Avsnittet: Doktorn och partnern Donna landar på en planet i 5000-talet som i sin helhet består av ett enda gigantiskt bibliotek. Alla miljontals som befann sig i biblioteket är spårlöst borta men datorn hävdar att de fortfarande finns. Det visar sig så småningom att de alla blivit attackerade av skuggor som dödat några innan datorn sparade ner människorna i sitt datorminne för att skydda dem. Skuggorna, visar det sig, består av mikroskopiska sporer som tidigare bott i gigantiska träd. De följde med träden när de så småningom blev böcker och hävdar nu att biblioteket är deras plats och ingen annans.

Varför favorit? Hela tanken med att det finns liv utanför det som vi känner till är spännande och nervkittlande. Varför skulle det bara vara det som vi kan se eller det som vetenskapen har sett som är det enda riktiga? Jag skulle gärna önska fler avsnitt i detta tema och det knyter också gärna an till mitt Star Trek-intresse - "att djärvt fara dit ingen annan har färdats förut".

Titta på avsnittet och bedöm själva - jag lovar att era nerver kittlas!

Detta inlägg är en del av Who-helgen som anordnas av bloggen Fiktiviteter. En gång i timmen kommer inlägg runtom i bloggosfären som anknyter till Doctor Who. Läs mer på Fiktiviteter om var ni kan hitta dem!

4 kommentarer:

  1. Åh, de två avsnitten är bland mina favoriter också. Sådana avsnitt som sätter sig fast lite extra i minnet och man kommer ihåg detaljer från :)

    SvaraRadera
  2. Detta är två av mina absoluta favoriter också. Givetvis delvis för att det handlar om böcker och bibliotek men också för att det är så mörkt och sorgligt. Och så River Song! :-) Är väldigt förtjust i henne.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också det avsnittet väldigt mycket! Särskilt hur genomtänkt det är med River Song. Mina tre favoritavsnitt är dubbelavsnittet Nature/Family of Blood och Midnight.

    SvaraRadera
  4. Gillar också avsnittet, mycket på grund av att vi får träffa River Song. Som jag älskar henne! Men det är även i sin helhet ett av alla de här fantastiska avsnitten som verkligen ha etsat sig fast i minnet.

    SvaraRadera