Recension: Kaninhjärta av Christin Ljungqvist

Synopsis: Mary och Anne är tvillingar, lika utanpå men helt olika inuti. Anne kan se andar, Mary kan höra och ge röst åt de döda. Tillsammans är de ett medium. Anne är den lugna, omtänksamma och försiktiga. Mary är en orolig själ och ibland helt oberäknelig. De är lika, sammanvävda och samtidigt mycket olika. Redan som barn kunde de se övernaturliga väsen och höra deras röster.

Recension: En bok som upprör och berör dig som läsare. Den handlar mycket om övernaturliga väsen, seanser och har många riktigt otäcka passager. Den har fått mycket goda recensioner från vanliga läsare, andra författare och tidningars kultursidor, men jag kan personligen inte förstå detta. Författaren skriver ryckigt och nästan poetiskt i ett dock alltför poesifritt sammanhang, men konversationen mellan exempelvis Mary och Anne är extremt kortfattade och nödtorftiga, helt ofattbart då man som läsare måste föras in i en konversation av en författare och detta åstadkommer inte Christin Ljungqvist.

Jag skulle kanske kunna tänka mig att rekommendera denna ungdomsbok till ungdomar som vill ha en enkel bok som handlar om övernaturliga väsen, men annars är tyvärr mitt betyg mycket lågt, 2 av 10 möjliga poäng.

Har du läst den? Håller du inte med mig? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar