iPad på jobbet [Onsdagspedagogen]


Veckans inlägg är ett gästinlägg av matematiklärare Magnus Dahlström, ursprungligen publicerat på mattemagnus.se.
Att arbeta med en iPad som lärare hur fungerar det? Kan man utföra alla sina arbetsuppgifter? Jag har undersökt detta genom att jag under ungefär två veckor har lämnat datorn hemma och bara haft med mig min iPad på jobbet.
Den första fördelen är att den är smidigare att ha med sig. Den väger mindre. Vilket var trevligt när man springer mellan klassrum. Den första nackdelen är att jag inte hade någon adapter för att koppla in den till projektorn i salen. Det gick jättebra att direkt i klassrummet föra in frånvaro i frånvarorapporteringssystemet. 

En sak som gjorde mig glad var att iPaden även var smidig att ha med på utvecklingssamtalen. Jag hade aktuell elevinformation samlat på ett smidigt sätt. Jag kunde ge de föräldrar som ville ha tillgång till sina barns frånvaro ett anvädarkoto.  Dessutom tog den inte mycket plats så jag var inte avskärmad som man kan bli med en dator. Jag förde även anteckningarna elektroniskt med hjälp av en penna.
Att föra anteckningar med en penna på iPaden var inte lätt i början. Det blev som om en treåring skrivit. Men det blev lättare med träning och efter att jag funnit rätt app. Efter 13 utvecklingssamtal och tre möten kan jag säga att nu ser mina anteckningar bra ut!
Min handstil ser likadan ut i vanliga vall....
Att skriva prov och labbinstruktioner gick bra, men det tog ett tag för mig att lära hur jag smidigt gjorde figurer. Även här är det en inlärningskurva. Det är inte alltid lätt att rita bra figurer med fingrarna. Hjälplinjerna i mitt skrivprogram underlättade.
Nästa utmaning var att sammanställa elevresultaten från fyra prov i två ämnen i fina tabeller. Det var nog det lättaste jag gjort. Smidigt. Lätt att ta med sig och presentera för eleverna. Dessutom återigen lätt att föra anteckningar under elevsamtalen.
Hur går det att blogga då? Som ni ser går det alldeles utmärkt. Hela inlägget är skriven på min iPad. Bilderna är visserligen imprterade till iPaden, dock trådlöst. Nu vill jag inte sjunga iPadens lov som det verkar så jag får berätta lite om de tre saker jag saknar mest.
  1. Möjligheten till utskrifter. Skolans nätverk är inte konfigurerat för trådlösa utskrifter. Men jag har beslutat att distribuera det mesta materialet elektroniskt till mina elever.
  2. Problemet att jag inte kan lägga till andra filer än bilder som bilaga till skolans First Class system. Det är ett inbyggt problem både i First Class appen och med iPadens struktur som gör det sårt att komma åt andra filer än bilder från andra appar. Lösningen är att jag får maila filen till mitt First Class konto för att sedan maila den vidare till kollegor eller elever.
  3. Att jag i de vanliga mailen inte kan bifoga mer än en fil åt gången i samma mail.
Jag har så mycket positivt att det inte får en egen lista dock gör jag som avslutning en lista över de tre appar jag inte kan leva utan.
  1. iWorks (Pages, Numbers, Keynote)
  2. Blogsy
  3. Notes plus
/ Magnus Dahlström, matematiklärare på Pauli gymnasium i Malmö.

Onsdagspedagogen är en presentation av resurser för pedagogisk personal på Tingsholmsgymnasiet som presenteras på onsdagsmorgnar via Tingsholmsbibliotekariens blogg. Resurserna kan vara av enklare såväl som svårare art, syftandes till att stödja undervisningen i skolans fortlöpande en till en-satsning. Biblioteket står i lärandets tjänst - fråga oss gärna så kommer vi och pratar mer om någon resurs. Ordet pedagog kommer av latinets paedago´gus som betyder "barnens ledare" (Nationalencyklopedin, hämtad 2012-03-23). Det har sedermera kommit att beteckna de som arbetar med lärande i skolan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar