Sociala medier i praktiken [Onsdagspedagogen]


Idag den 30 januari föreläser jag för 220 skolbibliotekarier och annat skolfolk i Göteborg vid en nationell fortbildningskurs för skolbiblioteken. Vid denna föreläsning skall jag prata om Sociala medier i praktiken och texten nedan tillsammans med powerpointbilder, är det som jag har tänkt att använda mig av. Önska mig lycka till - det här skall bli kul!


Jag heter Peter Rydén och arbetar som gymnasiebibliotekarie på Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn. Ni som redan följer mig känner till min blogg tingsholmsbibliotekarien och kanske då särskilt inläggen som kallas ”Onsdagspedagogen”, en pedagogisk resurs på onsdagar som beskriver pedagogiska metoder, verktyg, etc. Jag är av åsikten att de som jobbar med lärande är pedagoger och att detta begrepp inte begränsar sig till lärare, och det är av denna anledning jag valt att aktivt ta utrymme i den stundtals mycket positiva pedagogiska diskussionen på min skola.





Tingsholmsgymnasiet
Skolan har sammanlagt 1300 elever, jämnt fördelat på ungdomar och vuxna. Vi har på ungdomsgymnasiet 9 praktiska och teoretiska program, vid sidan om IM och Gymnasiesärskolan. Skolan har satsat på en-till-en sedan 2010 och sedan hösten 2011 har alla elever varsin dator.






Tingsholmsgymnasiets bibliotek
Vår interna överenskommelse är att testa ”alla” idéer. Vad är det värsta som kan hända? När vi får en idé om något så vill vi därför satsa på det.

Det är 2 personer som jobbar här. Vi har ett välbesökt bibliotek där vi får många frågor, alltifrån informationssökning till datortekniska spörsmål. 
Före 2010:
Ingen närvaro i sociala medier. Bok- och läromedelsutlåning.
Tillgång till databaser.
Efter 2010:
Satsning på blogg, fb & twitter.
Databaser marknadsförs. Fler och mer ändamålsenliga databaser finns.
Öppna föreläsningar för elever och personal.
Vi lär ut vissa delar i projektarbetet (hur man skriver, tänka källkritik, citat, informationssökning).
Biblioteket är omstrukturerat – nu har vi tydliggjort att en del av biblioteket är tystare, för studier, och mer än fördubblade antalet sittplatser.





Bloggen
Startad i mars 2010. Runt 400 inlägg om boktips, pedagogiska verktyg för elever och lärare (ex onsdagspedagogen), filmer och metoder. Allt ges ut med en Creative Commons-licens, så ni kan använda er av det om ni följer licensreglerna! Det är ett fåtal besökare direkt till bloggen. Automatiserade funktioner: Vi använder rss-flödet i biblioteks-rummet på lärplattformen och vidarebefordrar per automatik till facebook & twitter.
Exempel: Jag ser i mitt Facebookflöde att elever och lärare skickar vidare en efterlysningsbild på en 8-årig tjej. En enkel tillämpning av källkritik i min blogg gav hela 5000 visningar och en ökad kunskap om hur man bör tänka källkritiskt.
Facebook
Startad i april 2010. Direkt kommunikation med elever och lärare. En effektiv kommunikationsväg om man utnyttjar den rätt. Störst genomslag får den mer personliga sidan peter.t.ryden (”Peter Tingsholm Rydén”) där jag i professionen kan lägga till elever och lärare.
Exempel:
1.    Elev PM:ar om ett problem vid sökning av material och vi för en diskussion via PM.
2.    Jag taggar en elev som besökt biblioteket och tipsar samtidigt om en ny bok som kommit in. Leder ofta till att boken lånas ut till någon av elevens facebook-kompisar.


Twitter
Startad 2011. Direkt kommunikation med elever och lärare.
Utbildningsplattform i min profession – utökat kollegialt samarbete som någon uttryckte det.
Det kan lätt bli för mycket information så man måste hitta ett sätt att filtrera. Exempelvis att bara läsa där man befinner sig just nu, eller att begränsa twitterflödet till nyckelpersoner.
Exempel:
1.    En av våra lärare ville ha teknisk hjälp med Flipped classroom och vi fick svar genom ”twitterkollegiet” inom en halvtimme.
2.    Elev tog upp #Disneygate-diskussionen och jag replikerade. [SE NEDAN! >>>>]




Exemplet med #Disneygate
Disneygate, alltså att Disney tog bort karikatyrer och nidbilder av bl.a. mörkhyade personer, är egentligen en diskussion om källkritik. En elev hade en kommentar om detta och jag började diskutera med henne. I en och en halv timme diskuterade vi källkritik och varför saker kunde uppfattas olika av olika personer.

Det här är att vara med som en källkritisk röst i elevernas vardag, i det som de själva upplever och diskuterar. I jämförelse med folkbibliotek ligger skolbibliotek mycket närmare eleverna. Vi kan därmed anses ha ett uppdrag att ta del av deras verklighet och möta dem där. Det är ju ändå för eleverna som vi jobbar.





Behöver jag vara IT-expert?
Lär dig av andra i ditt sociala nätverk. Våga fråga så får du svar! Mitt favoritmotto är: ”Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum”.

Detta gäller både de skolbibliotekarier som vill satsa på en mer digital närvaro och de lärare som vill satsa på pedagogiska verktyg i klassrummet och undervisningen – du behöver inte vara IT-expert. 

Börja där du är och bygg vidare så kommer det att hända saker – det allra mesta positivt!




Var startar jag?
Det viktiga är inte vad du börjar med utan att du satsar på det som du själv känner mest för och vågar försöka få med elever och lärare på tåget. Min erfarenhet visar att en blogg i sig själv sällan är tillräcklig – eleverna söker inte upp bloggen. Facebook, Instagram och twitter är var de befinner sig idag, så försök att bygga samman detta på något sätt – jag kan gärna ge tips.
Om ingen läser det du skriver, så blir det tråkigt. Använd sociala medier som eleverna faktiskt är med på. Vill du engagera dig i sociala medier – få ett okej från chefen. Förklarar du hur du har tänkt har jag svårt att tänka mig att det blir ett nej. Min chef hade inga problem med det, så länge som jag visste vad jag gav mig in i. Jag visste kanske inte det då, men lät nog mer säkrare än vad jag var!
Ha tålamod – förändringar sker ibland långsamt, något som är frustrerande när man brinner för något, något ni säkert känner till inom andra områden!
En på min skola sade ”Hur hinner du med allt det där och ändå gör ditt jobb?” och mitt svar är enkelt: ”Jag skulle inte kunna göra mitt jobb utan det”. Det är naturligt att andra som inte känner sig bekväma med IT, inte heller fullt kan förstå syftet. Jag känner själv likadant vad gäller exempelvis fotboll…
Var beredd på att Jante dyker upp när du minst anar det. Men kom då ihåg att du inte är ensam!



Ni kan nå mig via facebook, twitter eller e-post. Ni är välkomna att fråga mig i efterhand om det är något ni undrar över.

Våra elever kallar oss för ”ett sjukt bra bibliotek”, något vi är riktigt stolta över, och vårt mål på sikt är att bli Sveriges bästa skolbibliotek!

Tack för mig! Nu tar även Onsdagspedagogen paus under februari. 

Bakgrund: Vad är Onsdagspedagogen? Vi presenterar grunderna här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar